En smartphone med sociala medier appar på skärmen

10 Tips om Sociala Medier för företag

1. Sätt upp en tydlig strategi

Börja med att bestämma vad du vill uppnå med din närvaro i sociala medier. Vill du locka nya kunder till din butik, öka försäljningen i din e-handel eller kanske be om hjälp från användare att testa och recensera dina produkter? Sätt tydliga mål, och fundera på hur du enklast når dem. Vad, när och hur ska du publicera på din sida?

2. Skapa en inläggskalender

Skapa en inläggskalender där du planerar i förväg vilka inlägg du ska publicera och när. De flesta sociala medier ger dig möjligheten att schemalägga inlägg. Vill du samla ihop alla dina kanaler i ett planeringsverktyg kan du använda exempelvis Buffer (www.buffer.com).

3. Var aktiv i rätt sociala medier

Tänk på att olika sociala medier lockar olika målgrupper, och uppmuntrar till olika beteendemönster. Se till att välja rätt kanaler för din målgrupp och som passar din strategi och målsättning. Läs mer om detta i vårt inlägg “Sociala medier – vilken plattform är rätt för dig“.

4. Håll dina konton levande!

Sociala medier kräver tid och engagemang. Ett inaktivt konto med gammal information eller obesvarade frågor och kommentarer ger ett negativt intryck som kan skada ditt varumärke. Det är bättre att sköta en kanal riktigt bra än att försöka synas överallt och inte hinna med det.

5. Kommunicera och aktivera!

Glöm inte bort att föra en dialog med dina följare och ta vara på deras feedback. Uppmuntra till engagemang genom att ställa frågor, be dem dela med sig av sina erfarenheter kring dina produkter eller anordna tävlingar där de kan belönas för sitt engagemang.

6. Lagom är bäst

Försök känna av hur mycket information dina följare uppskattar, och anpassa din mängd inlägg efter det. Uppdaterar du din sida för ofta kan det uppfattas som irriterande och spam. Vad som är ”rätt mängd” skiljer sig åt beroende på bland annat verksamhet och målgrupp.

7. Våga vara personlig

Sociala medier är en mycket personlig och ”mänsklig” kommunikationskanal, där det i regel uppskattas att man är mindre formell, använder ett vardagligt språk och att det finns levande människor bakom företags-kontot.

8. Undvik traditionell reklam

I sociala media-bruset utsätts vi redan för otroliga mängder reklam. Ge istället dina följare ett mervärde av att följa just dig. Dela med dig av kunskap, erfarenheter och tips och öka på så sätt dina följares förståelse för din verksamhet och dina produkter. Detta uppskattas mycket mer än ett tjatigt “Kom och köp!”.

9. Använd bilder med hög kvalitet

En bild eller ett videoklipp gör att ditt inlägg syns och väcker större intresse jämfört med ett inlägg med enbart text. Bildens kvalitet påverkar också intrycket, då visuellt tilltalande bilder av hög kvalitet ger en proffsigare känsla och drar till sig blickar. Läs mer i våra inlägg “Bättre bilder på webben” och “5 tips för bättre produktfoton“.

10. Testa, mät, följ upp och justera!

Våga testa dig fram till vilket innehåll som fungerar bäst för er verksamhet och till er målgrupp. Se till att alltid mäta resultatet (de flesta sociala medier erbjuder någon form av statistik), följ upp och analysera resultatet för att sedan justera till nästa gång och testa på nytt! Var inte rädd för att testa nya metoder som sticker ut från mängden.