Ett produktfoto över tre skjortor

6 tips för bättre produktfoton!

Planerar du att starta nästa år med en uppfräschning av din webshop? Det absolut viktigaste för en kund i sin beslutsprocess är produktbilderna, därför ger vi dig i detta inlägg fem tips på hur du kan förbättra dina produktfoton. För ännu fler tips, se vårt tidigare inlägg ”Bättre bilder på webben”.

1. Var konsekvent

Tänk på att försöka hålla dina bilder i samma stil, detta gäller främst de produktbilder som används som första produktbild (standardbild). Har du en bakgrundsfärg, använd samma på alla bilder. Det gäller även att tänka på ljussättning och färger. Säljer du t.ex. en tröja som du visar upp med flera bilder från olika vinklar, är det viktigt att färgen/nyansen på tröjan inte skiljer sig åt mellan bilderna. En fotograf eller bildredigerare kan lätt korrigera detta i Photoshop.

2. Undvik storleksmissar

Roliga exempel på storleksmissar florerar ofta på sociala medier, och ett exempel är mannen som köpte en riktigt snygg matta till sitt hem från en webshop. Misstaget såg han inte förrän mattan levererades, då paketet var betydligt mindre än vad mannen hade räknat med. Mattan var nämligen inte alls i ”vanlig” storlek utan passande till ett dockhus… Nu är detta ett väldigt extremt exempel, men storleksmissar är dessvärre ett vanligt förekommande problem inom e-handel. Försök därför att alltid ha med en bild på produkten som inte bara är mot vit bakgrund, utan i ett sammanhang eller ihop med ett vanligt objekt där kunden har något att jämföra med.

3. Fokusera på detaljer

Det är detaljerna som avgör! Gör det därför gärna möjligt att zooma in dina produktfoton på detaljnivå, och är det någon detalj som är extra viktig – fokusera helt på den i ett separat foto.

4. Visa produkterna när de används

Vi människor har ofta lättare för att köpa en produkt som vi kan relatera till och inspireras av. Försök därför visa upp produkten när den används, och inkludera gärna människor på bilderna. Säljer du t.ex. en ljusstake, ha inte bara en bild på ljusstaken utan inkludera en bild där ljusstaken är en del av ett vackert inrett rum.

5. Överväg att betala för en fotograf

Bra kameror blir idag allt billigare, och dessutom börjar mobilkamerorna komma upp i bra kvalitet. Detta gör att många försöker att ta egna foton till sina hemsidor, vilket oftast funkar helt okej. När det kommer till just produktfoton bör man dock överväga att anlita en professionell fotograf, då bilderna är en såpass viktig del i köpprocessen. Fotograferna har dessutom inte bara tillgång till bra kamera utan även en studio/ljusbox med rätt ljussättning och ev. rekvisita samt har kunskapen för att hitta bäst vinklar och sätt att visa upp er produkt på bästa tänkbara vis.

6. Överväg att betala för 3d-rendering

Många produktfoton du ser när du besöker webshoppar är faktiskt inte foton – utan renderade 3d bilder. Man skapar då en digital modell över produkten och kan därefter skapa foton med exempelvis olika vinklar, miljöer eller ljussättningar. Läs mer om 3d här eller kontakta oss så berättar vi mer.