7 tips på hur sociala medier kan förbättra relationen med dina kunder
1. Besvara dina kunders frågor och hjälp dem att lösa problem
Låt sociala medier bli en snabb och effektiv kanal för dina kunder att ställa frågor, få support och berätta om sina behov och funderingar. Var noggrann med att hålla koll på dina sociala medier, att ALLTID svara på frågor samt att göra det så snabbt som möjligt. Din kund kommer uppskatta din snabba service och att de blev lyssnade till.
2. Använd sociala medier för att få feedback
Fråga dina kunder vad de tycker om dina produkter och tjänster? Vad fungerar mindre bra? Vad tycker de bäst om? Vad kan förbättras? Detta ger inte bara dig ovärderlig information utan bidrar till att dina kunder känner sig uppskattade och engagerade.
3. Lyft fram dina kunder!
Visa upp dina kunder i sociala medier, gärna i samband med att de använder din produkt och berätta hur det har hjälpt dem. Det är inte bara uppskattad gratisreklam för din kund, utan gör det även lättare för andra att visualisera och förstå nyttan med din produkt.
4. Förhandsinformera och ge exklusiv information
Få dina följare på sociala medier att känna sig speciella och omhändertagna genom att ge dem förmåner såsom rabattkoder och erbjudanden eller förhandsinformation om exempelvis kommande event och releaser.
5. Vänd negativa upplevelser till något positivt
De flesta företag stöter förr eller senare på negativa kommentarer och kritik via sociala medier. Istället för att se detta som en förolämpning är det bättre att möta kritiken med att lyssna på dem, berätta att du tycker det är tråkigt att de fått en negativ upplevelse, och fråga eller ge förslag på hur du kan ge dem en bättre. Detta släcker den värsta branden, visar att du bryr dig om dina kunders upplevelser samt kan i bästa fall ge dig en ny chans till en bättre kundrelation.
6. Visa upp människorna bakom företaget
Vi människor tycker om när vi ”känner” ett företag, och kan relatera till det. Det enklaste sättet att åstadkomma detta är att helt enkelt ge ditt företag ett mänskligt ansikte och visa upp personerna bakom. Skriv gärna personligt adresserade inlägg på dina sociala medier, där t.ex. säljaren Peter berättar om ett kundcase, där utvecklaren Sofie berättar om en ny funktion i appen eller där maskinoperatören Anders visar upp hur er produkt tillverkas.
7. Utbilda istället för att sälja
Vi människor älskar att lära oss nya saker och ta till oss ny information, och söker idag allt mer ny kunskap via sociala medier. Nyttja detta till att utbilda dina kunder i hur de kan få ut maximalt av din produkt. Säljer du t.ex. löparskor, kommer inlägg som ”3 tips på hur du förbättrar din löpteknik”, ”Så här väljer du rätt sko till rätt terräng” eller ”Vilka skor är bäst för nybörjare” väcka mycket mer engagemang än rena säljinlägg. Dina kunder kommer uppleva att du bryr dig om dem och att du vill att de ska göra rätt köp.