Statistik från Google Analytics över besöksstatistik och annonsköp

Digitala annonsköp

Konsumenter och potentiella kunders fokus finns på digitala medier och det är där man borde lägga sitt marknadsförings-krut. Digitala annonsköp fortsätter stadigt att öka och går nu om traditionella annonsformer. Det är lätt att betala för att få sponsrade inlägg på de flesta sociala medier men det finns en del viktiga punkter att tänka på innan ni kastar bort era pengar.

  • Börja med att tänka på vad ni vill förmedla i kombination med vad som har fungerat för er tidigare. Vilka inlägg har fått stor spridning? Titta gärna på andra framgångsrika företag och få inspiration.
  • I motsats till vad man kan tro handlar det inte om att alltid skapa nytt innehåll. Återanvänd gärna, omforma och servera i ett nytt format. Det kan vara ett plus om kunderna känner igen sig.
  • Tänk på att använda dina kanaler som test innan du lägger pengar på en riktad annons. Om en typ av inlägg på ex. Facebook har fått mycket positiv respons tidigare kan det vara värt att satsa på.
  • När du väl hittat ett framgångskoncept gäller det att fundera ut vilka du vill rikta annonsen mot. På sociala medier behöver du idag inte vara ett marknadsföringsgeni för att hitta nya kunder och följare!