Skapa konto i Google My Business

Guide: Registrera ditt företag på Google My Business

Google My Business är ett gratis verktyg som gör det lätt för företag och organisationer att få bättre koll på sin onlinenärvaro på Google. Du exponeras bättre i både Google Sök och Google Maps, samt får tydlig statistik över exempelvis hur många som klickar sig vidare till din hemsida, ringer genom att klicka på ditt telefonnummer eller har bett om vägbeskrivning till er.

Det går snabbt att komma igång, följ bara dessa tre steg:

Steg 1 – Skapa konto

Gå till Google My Business och klicka på ”Kom igång med Google”. Har du inte ett Google-konto kan du klicka på ”Skapa konto” och följa instruktionerna. Ange annars det Google-konto du vill använda och logga in. Observera att om du redan är inloggad på ett Google-konto kommer du automatiskt vara inloggad på det kontot även i Google My Business.

Steg 2 – Registrera din verksamhet

Du kommer nu till en kartvy där du söker efter din verksamhet i sökrutan längst upp till vänster.

Finns din verksamhet med, klicka på den och kryssa i rutan ”Jag har behörighet att hantera det här företaget och jag godkänner Användarvillkor”. Klicka sedan på fortsätt.

Finns inte din verksamhet med i sökresultatet, klicka på ”Det överensstämmer inte – Lägg till företag” som visas längst ner i listan. Fyll i all information och klicka på fortsätt.

Nu har Google My Business automatiskt skapat en sida för din verksamhet som även nås via Google+. Här kan du komplettera informationen kring din verksamhet med att t.ex. ladda upp logotyp, bilder, beskrivning av verksamheten m.m.

Steg 3 – Verifiera

Sista steget är att verifiera att det verkligen är ni som har rätt att hantera verksamhetens information på Google. Lättast sker detta via post, då ni får ett brev med en verifieringskod som ni sedan aktiverar i Google My Business.

1 svara

Kommentering är stängd.