En man håller upp en skylt med ett frågetecken

Tips för att skapa effektiva enkäter

Visst vill vi alla få respons på vårt arbete och våra produkter och tjänster? Att skicka ut en enkät till sina kunder kan vara ett rättframt verktyg för att få svar men det är inte alltid så lätt som man kan tro – varken att skapa en enkät eller att analysera resultatet. När det fungerar så är det underbart att få feedback från de som betyder mest för oss företagare – våra kunder. Men det finns vissa saker du kan tänka på för att du, som skapar enkäten, ska få in den information och respons du behöver. Här delar vi med oss av några enkla och snabba tips:

  • Först och främst bör du tänka igenom avsikten med skicka ut en enkät. Vad är det du vill få svar på? Vill du göra en allmän kundundersökning, med frågor om dem som kunder eller deras uppfattning om ditt företag? Vill du få feedback på en särskild insats? Frågorna kan vara många men det är viktigt att syftet är tydligt och att det framgår även för dem som skall svara på enkäten.
  • Vilka vill du ska svara på frågorna? Är det alla kunder eller är det vissa du är mer intresserade av? Är det allmänheten, de som inte är dina kunder än men som kanske kan bli? Sedan är det viktigt att välja dina frågor med omsorg. Ibland kan det vara bra att inte ställa öppna frågor, då svaret kan vara svårt att tolka och därför kanske inte är användbart för dig. Ja- eller nej-frågor kan vara för snäva och ledande. Ge hellre svarsalternativ så att du får en bredare bild av vad den som svarar tycker, men inte för många, utan några få och väl genomtänkta alternativ. Detsamma gäller den totala mängden frågor då du vill få så många som möjligt att svara på din enkät. Är svarsfrekvensen låg kan nämligen resultatet bli missvisande.
  • Många lockar med att man får en premie för att svara på enkäten och det kan givetvis öka deltagandet. Tänk på att erbjuda något som är relevant för den målgrupp som du vill ska svara.
  • Det är mycket du behöver ha i åtanke när du analyserar resultatet; en enkät är trots allt bara en fingervisning om vad för åtgärd du behöver gå vidare med. Ibland kan det vara en god idé att göra en ny enkät efter ett tag för att se om åtgärderna efter den första enkäten gett resultat. Allt beror givetvis på enkätens utformning och syfte.