Trendspaning 2022 – Del 1: Webbdesign
När man förutspår trender i webbdesign 2022 skulle man kunna sammanfatta budskapet med “anything goes”. Det är väldigt spridda skurar och man kan göra i princip nästan vadsomhelst. Bland annat har två så skilda trender som minimalism och brutalism plats på samma lista. Det om något sätter tonen för 2022. Vi kommer gå igenom några utvalda features som dykt upp i flödet som vi tycker är intressanta!
Less is more
Minimalism ligger kvar på listan även om det inte dominerar fältet längre. Men ett nytt tillskott till den minimalistiska ådran är uppkomsten av fler och fler “single page websites”, alltså hemsidor som bara består av en sida, inga undersidor eller flikar. Genom att förmedla sin tjänst/budskap med så lite uttryck som möjligt får man en väldigt speciell effekt. Det passar givetvis inte alla men ha det i åtanke, att man kan skala ner.
En sida som inte är minimalistisk per se, men som bara är en enda sida med all information inbakad är HAWRAF. Ett klockrent exempel på en verkligt kreativ och nytänkande sida som nyttjar horisontell scroll som vi nämner här nedan.
Extra allt!
Och givetvis, som motsatt reaktion till minimalismen så finns det en ström av att ju mer desto bättre. Här finns funktioner som exploderande innehåll, skräddarsydda laddningsanimationer och muspekarmarkörer, 3D-animationer och andra sätt att interagera med hemsidan.
How many plants är ett bra exempel på hur man kan leka loss med webbdesign och visar upp många av de trender vi pratar om här!
Ha kul med färg!
Det har varit dova tongångar både i webbdesign och design i stort, men nu kan man äntligen till fullo slå till med färg! Leka med kontraster, illustrationer, och gradienter – både i text och illustrationer. Synliga kanter och “linework” dyker upp mer frekvent, så ta chansen att poppa in med lite färg i smyg via dirigerande streck och avgränsningar.
Brutalism
Brutalism har varit stort ett tag och hänger sig kvar. Nu kan man däremot se att fler använder sig av “brutala” element men kanske inte går hela vägen i en sorts “nästan-brutalism”. Ett av de mest framträdande features av brutalism är stora maffiga bokstäver i stark kontrast, som till och med kan tjäna som “hero image”, dvs. omslagsbild.
Twenty Nine har en kombination av färg, form och brutalism som verkligen står ut. Ett exempel på hur man kan leka med layout, bilder och skräddarsydda element som muspekaren.
Alla ska med!
Inklusivitet är inte en trend utan är här för att stanna. Digitala medier har alla möjligheter att bjuda in till gemenskap och när vi pratar inklusiv design så menar vi att alla ska med, oavsett kön, läggning eller funktionshinder etc. Det blir både snyggare och mer innovativt när vi tänker i de banorna. Alla ska kunna se, höra och vara representerade!
Translifeline arbetar för att stödja transpersoner och deras mål och syfte genomsyrar designen av sidan där representation lyser igenom i allt.
Scrollande: Inte bara en funktion
Scrollande är stort i år. Även här finns utrymme för att vara oerhört kreativ med upplevelsen av din hemsida. Rullande textelement, att scrolla i sidled och vad man kallar scrollytelling (det vill säga, att berätta en historia genom övergångar mellan olika element medan man scrollar). Ett annat exempel är interaktiv scrollning, där du genom att scrolla tar dig igenom ett virtuellt rum. När scrollandet inte längre bara är upp och ner kan man verkligen tänka utanför lådan. Hur kan detta bidra till att förmedla ditt företags budskap?
Flowers for society är ett väldigt bra exempel på innovativ scrollytelling och interaktiv scrollning.
Mer än bara tecken
Mycket av trenderna återkommer till en lekfull approach mot tecken. Inte bara vad gäller friheten i val av typsnitt utan även vad gäller färg, interaktion och rörelse. Rullande texter, “skrivande” texter, exploderande texter… Ja bara fantasin sätter gränserna! Och läsmöjligheten då…
Peppasauce är ett klockrent exempel på vad mycket man kan göra med “bara” text.
Bilderna då?
Även bilderna tar steget utanför lådan på våra hemsidor framöver. Många hemsidor dyker upp utan att ha några bilder alls utan istället ett mer avancerat tecken-språk som vi nämnt tidigare. Men också flera bilder på lager, i kollage, och extraordinära, sagolika motiv.
Oavsett trender så är ju inte allt för alla. Du själv måste känna av din målgrupp och veta vad som passar sig och vad som lockar in potentiella kunder. Scrollytelling kanske passar för dig som har mycket att berätta om ditt företag och dess historia och mål, medan en sida kanske passar dig som främst vill presentera dina kontaktuppgifter på ett stilrent sätt. Vill du chocka och roa kanske en färggrann brutalism passar för att just din målgrupp ska upptäcka dig. Det viktigaste är alltid att ditt budskap når fram. Men du, glöm inte att ha lite kul på vägen!
Funderar du på att ge din hemsida en make over i år? Vi på Panzify hjälper gärna dig att fräscha upp din gamla sida eller skapa en helt ny. Läs mer här!