Trendspaning 2022 – Del 3: Sociala medier & digital kommunikation
Sociala medier växer vad gäller användning (hela 95% av alla internetanvändare använder sociala medier!) och vad det används till. Social shopping och social search är bara några av godbitarna. Vi ser med spänning an vad som händer under 2022!
Synligt
I och med att sociala medier växer och växer så blir det givetvis också svårare att synas. 2022 måste du ha en bra marknadsföringsstrategi och lägga pengar på att sponsra inlägg eller skapa kampanjer för att nå fram. Här upptäcker många Pinterest och Snapchat som har goda annonseringsmöjligheter. Speciellt Pinterest har en inriktning som gör att målgrupperna är mer köpbenägna. Man går in hit för att exempelvis få inspiration till en renovering, och här har du det perfekta tillfället att annonsera just dina byggvaror, eller vad det nu kan vara. Influencers fortsätter att vara ett bra sätt att få ditt varumärke att nå ut till fler och här spelar även mikroinfluencers en stor roll i att utöka din kundkrets.
Rörligt
Video fortsätter alltjämt vara mest intressant i synnerhet på Instagram där Reels och Stories har fått ett stort genomslag och förändrat hur man ser på hela plattformen. Tiktok, som ju verkligen startade videotrenden, fortsätter att vara stort. Det viktiga att tänka på med videoformatet är att hålla det kort, koncist och fängslande, speciellt på just Instagram och Tiktok. Om du vill göra längre format ska du vända till Youtube. Var inte rädd för att starta och börja experimentera för att hitta nåt som funkar för just ditt företag och produkt eller tjänst.
Köpvänligt
Ingen har väl missat att möjligheterna att handla via sociala medier vuxit och detta är ingen trend som avstannar snart. Snarare kommer man att fortsätta utveckla möjligheterna via exempelvis live shopping. Det finns många olika sätt att lägga upp din butik på antingen direkt i ex Instagram eller via länkar till din existerande webbshop. Att använda sig av livestreaming och att därigenom göra shoppingen till ett “event” har visat sig mer och mer attraktivt. Tänk igenom hur du kan använda detta, till exempel vid en lansering av en ny produkt eller genomgång av en gammal goding. Säljer du en tjänst ska du inte underskatta värdet av att med hjälp av video demonstrera just din tjänst och kunna ta emot reaktioner i realtid.
Läs mer om live shopping här!
Sökvänligt
Det har länge pratats vitt och brett om SEO (search engine optimization) men nu gäller det att satsa på SMO (social media optimization). Statistik visar att vi använder sociala medier mer och mer till att söka. Google har inte längre patent på sökalgoritmen. Ska vi åka på semester, eller shoppa, söker vi hellre på sociala medier efter information. Det som drivit denna utvecklingen är att vi vill ha mer personliga, och lättåtkomliga, rekommendationer. Eftersom vi spenderar mer och mer tid på sociala medier, blir det naturligt att vi tar in även denna information den vägen.
Personligt
Precis som på många andra områden så eftersträvas mer och mer personligt innehåll. Varumärken måste lyssna mer på sin publik och det som är intressant för “just dig” ska lyftas. Även platsintressant innehåll kommer vara viktigare. Att använda sig av användargenererat material (UGC = user generated content) kommer fortsätta vara populärt och är en viktig del i varumärkens möjlighet och vilja att lyssna på sina målgrupper. Det handlar inte bara om att gissningslekar i marknadsföring längre utan om att faktiskt samla in förstahandsdata från konsumenter – vilket förhoppningsvis leder till mer relevant innehåll. En win-win för konsument och producent.
Sammanfattningsvis kan vi säga att sociala medier fortsätter att vara en viktig spelare i företags marknadsföring och möjlighet att synas och interagera med sina kunder. Väl värt att lägga lite extra tid och energi på, med andra ord.
Du har väl inte missat del 1 och 2 i vår trendspaning för 2022? Läs del 1: Webbdesign och del 2: Digital försäljning och e-handel.