Trendspaning 2023: E-handel

Under Coronapandemin nådde e-handeln nya rekordnivåer vilket även resulterat i att man nu tydligt märker att konsumenterna ställer allt högre krav på e-handlarna. Skillnaderna mellan fysisk butik och e-handel minskar och man önskar personlig service, rådgivning, dialog och direktkontakt med butiken även online. Det handlar också mycket om öppenhet och ärlighet, att man helt enkelt vill veta exakt vad det är man köper. I denna artikeln fokuserar vi på några sätt att uppnå detta.

Detta är andra delen av vår artikelserie om digitala trender 2023. Har du missat första artikeln hittar du den här: Trendspaning 2023: Hemsida.

Social & live shopping

Shopping via sociala medier fortsätter att öka. Extra tydlig ökning ser man av Live Shopping, dvs. när säljaren visar upp och demonstrerar produkterna i en livesänd video på sociala medier. Kunderna kan direkt köpa och betala via sändningen. Det finns flera tjänster för att enkelt koppla ihop webbshop och sociala medier, vänligen kontakta oss om ni önskar stöttning.

3d och virtuella testmiljöer

Fysiska butiker har en viktig fördel – att man som konsument har möjlighet att “klämma och känna” på en produkt innan köp. Hur känns produkten att hålla? Vad är det för material och textur? Passar produkten mig? Med 3d och virtuella testmiljöer kommer man kanske inte riktigt ända dit, men åtminstone en bra bit på vägen. Jämfört med vanliga produktfoton kan en 3d-bild låta konsumenten utforska produkten från alla olika vinklar och i virtuella testmiljöer kan man testa olika funktioner eller se hur en produkt ser ut/beter sig i olika sammanhang.

Inspiration 1:
Våra kunder TYRI har en interaktiv 3d-miljö inbäddad på sin hemsida där besökarna kan testa och utforska möjligheterna med deras INTELLilight®-system.

 

Användargenererat innehåll

Användargenererat innehåll (på engelska: UCG, User Generated Content) är digitalt innehåll, till exempel bilder, filmer eller texter som skapats av hemsidans användare/besökare istället för företaget som ligger bakom hemsidan. Man kan exempelvis:

  • Be kunder ladda upp foton eller video på när de använder din produkt
  • Be kunder skriva ett blogginlägg om deras erfarenheter
  • Nyttja sociala medier och be kunder använda särskilda hashtags och tagga ditt företag när de använder din produkt

Fördelen med användargenererat innehåll är att det har stark trovärdighet jämfört med traditionellt “tillfixade” produktfoton samt att hemside-besökarna för möjlighet att se produkterna i mer verkliga miljöer och scenarion.

Inspiration 2:
Klädkedjan Kappahl (kappahl.com) använder Instagram och hashtags som hjälp till att få in bilder från både kunder och butiksanställda till sin hemsida.

 

Gamification i kundklubbar och loyalitetsprogram

Gamification är ett begrepp som hängt ett med ett tag, men som man nu ser allt mer “på riktigt”. Gamification innebär att man adderar spelelement och speldesign till sin hemsida, webshop eller app för att höja spelkänslan och underhålla besökaren. Man ger målgruppen spelliknande instruktioner, engagerande utmaningar och framförallt – belöningar.

Exempel på hur man kan använda gamification i sin kundklubb:

  • Låt konsumenterna samla poäng när de köper en produkt, skriver en produktrecension, laddar upp foto eller video på när de använder produkten
  • Poäng kan också samlas genom att medlemmarna deltar i olika aktiviteter eller uppdrag, t.ex. en digital skattjakt där de ska hitta olika “gömda” föremål i din webshop.
  • Poängen kan låsa upp nya nivåer eller utmärkelser, som i sin tur kan ge förmåner som rabattkoder

Inspiration 3:
På Webhallen (webhallen.com) använder man tydligt gamification i sin kundklubb. Designen på kundklubbssidorna går dessutom i retrostil, vilket också är en trend i år (läs mer i inlägget Trendspaning 2023: Hemsida).

Övriga nämnvärda e-handelstrender

  • Etisk e-handel: Kunderna har idag högre medvetenhet och krav på klimatpåverkan samt sociala frågor (behandling av anställda, minimilöner, arbetsförhållanden etc.) och söker allt oftare efter denna typ av information innan köp.
  • Marketplaces: Att ansluta sin webbutik till större digitala marknadsplatser såsom Amazon, Ebay eller CDON hjälper mindre aktörer att nå ut till större målgrupper.
  • BOPIS (Buy-online-pickup-in-store): Köp online – hämta ut varorna i butik (exempelvis beställa mat online och hämta upp din matkasse i ett särskilt skåp/rum utanför butiken) blev väldigt populärt under Coronapandemin och spås stanna kvar då många föredrar det sättet att handla.