En kvinna läser sms på sin smartphone

Sms i marknadsföringens tjänst

Du kanske tänker att sms är ett gammalt och förlegat verktyg, speciellt när det kommer till att nå ut i marknadsföringssyfte, men det gamla hederliga smset har faktiskt vissa förtjänster gentemot andra typer av kommunikationsmedel. Det är till exempel fortfarande en av de mest använda plattformarna för textmeddelanden i världen.

Jämfört med mail så har sms en större sannolikhet att faktiskt bli läst. Det plingar till i telefonen och man är mycket mer benägen att läsa ett sms än ett mail, faktiskt hela 98% respektive 20%. Ett sms syns på ett helt annat sätt än en notis i en app och blir inte bortsållat i ett spamfilter. Så om du verkligen vill att informationen ska komma kunden till dels är sms en god idé!

Om du har en bra onlinetjänst kan du effektivt synka dina sms med exempelvis din webbshop, för att kunna informera om olika produktsläpp eller rabatter, samt att du kan schemalägga utskick i samband med olika kampanjer och erbjudanden.

Tänk på att du måste ha fått samtycke till att göra utskick via sms och att dina samlade mobilnummer är värdefulla och bör skyddas ordentligt då de ofta blir utsatta för hackingförsök.

Skicka bara ut information som har ett värde för mottagaren! Eftersom de flesta använder sms för privata konversationer kan det kännas som ett intrång att få reklam till sig via denna kanal. Har du riktigt bra erbjudanden som är riktade till just denna kund kommer du dock vara förlåten för detta övertramp.

Tumregeln är: Less is more! Skicka ut korta och koncisa meddelanden och utnyttja kontakten sparsamt. Kunderna kommer att tacka dig för det.